Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Negyven felett miért lesznek boszorkányok a nőkből?

2016.10.29. 08:10
Hollywood hagyja méltóságteljesen megöregedni a színészeket, a színésznőkkel viszont csak 30, esetleg 40 éves korukig számol.

Amikor Meryl Streep 40 éves lett, egyetlen év alatt három boszorkányszereppel is megkínálták. Ekkor amúgy már generációja legnagyszerűbb színésznőjeként volt ismert. Legutóbb 2015-ben idézte fel annak az évnek a sokkoló felismerését egy interjúban, miután tavaly, 65 évesen végül tényleg egy boszorkány bőrébe bújt Stephen Sondheim filmjében, a Vadregényben.

Nem kaptam szerepajánlatot arra, hogy kalandor, szerelmes, hős vagy démon legyek. Boszorkány lehettem volna, mert 40 évesen öregnek számítottam

– értelmezte a 25 évvel ezelőtt történteket, amelyeknek a mozgatórugói ma is érvényesek. „Amint túl vannak a gyerekvállalási koron, a nőket bizonyos szinten csak groteszknek lehet látni" – mondta a Vogue-nak az Oscar-díjas színésznő.

Meryl Streep

Forrás: AFP/Justin Tallis

Persze elhamarkodottan gondolhatnánk úgy, hogy a 40 a választóvonal. Maggie Gyllenhaal például csak 37 éves volt, amikor közölték vele, túl öreg ahhoz, hogy egy 55 (!) éves férfi szeretőjét játssza. „Megdöbbentem. Rosszul éreztem magam, aztán dühös lettem, és végül nevettem"

– foglalta össze a széles skálán mozgó reakcióját a színésznő. Hollywood szerint Olivia Wilde is túl öreg lett volna ahhoz, hogy Leonardo DiCaprio oldalán szerepeljen A Wall Street farkasában, pedig 9 évvel fiatalabb nála, A szerepet végül a DiCapriónál 16 évvel fiatalabb Margot Robbie kapta meg.

Amikor a nők koráról van szó, Hollywood igazán mer szembemenni a valósággal. Már-már legendás példának számít Sally Field és Tom Hank duettje. Az 1988-as Életem a kabaré című filmben Hanks karaktere még ágyba akarja vinni Field karakterét, de alig hat év múlva, a Forrest Gumpban Field már Hanks anyját játssza, pedig alig tíz év van köztük.

Egy egészen más jellegű ágyjelenet Tom Hankstől és Sally Fieldtől

Forrás: Photo12/Archives du 7e Art/Paramount Pictures/Paramount Pictures

Ennél is nagyobb csodára vállalkozott Oliver Stone a Nagy Sándor, a hódító című filmjének a szereposztásával. Az akkor 28 éves Colin Farrel anyjának a szerepét a mindössze egy évvel idősebb Angelina Jolie-ra osztotta. Farrell apjánál már biztosabbra ment, a 16 évvel idősebb Val Kilmer kapta a szerepet.

Minden színésznő életében eljön a pillanat

Néhány színésznő pár hangsúlyos mondattal és keresetlen szóval már felhívta a figyelmet a problémára, de senkinek nem sikerült olyan tökéletesen megragadnia a lényeget, mint Amy Schumernek egy igazán csodálatos szkeccsben, ahol olyan idősödő – mármint 40-es, 50-es – színésznőket vonultat fel, mint Julia Louis-Dreyfus, Tina Fey és Patricia Arquette.

Ők hárman egy idilli kaliforniai helyszínen ünnepelik macaronok, sajtok, fagylaltok és több üveg fehér bor között Louis-Dreyfus utolsó napját, amikor még dughatónak számít Hollywoodban. Ezt persze nem ő dönti el, hanem a média, neki pedig értenie kell a jeleket. Például azt, ha szexi ruhák helyett egyszer csak hosszú ujjú, mindent takaró öltözetet adnak rá a rendezők, vagy ha az arca eltűnik a plakátokról, és helyette mondjuk egy konyha képével hirdetik a filmjét.

Minden színésznő életében eljön az a pillanat, amikor a média eldönti, nem hihető, hogy bárki is le akarna még feküdni vele

– mondja Louis-Dreyfus. Az egész persze ilyen női dolog, a férfiak életében ugyanis soha nem jön el ez a pillanat.

A férfiak kortalansága valóban olyan kiváltság, amelyet Hollywood komolyan vesz. Robert Downey Jr. a világ egyik legnépszerűbb szuperhősét játssza, míg Marissa Tomei vagy Diane Lane csak a szuperhősök anyjának a bőrébe bújhat. Pedig mind a hárman 51 évesek. Harrison Ford 65 évesen is Indiana Jones, Bruce Willis 58 évesen is drágán adja az életét. De senki sem gondolhatja komolyan, hogy Michelle Pfeiffer 50 évesen még mindig Macskanőként rohangálhat a filmvásznon.

Míg Hollywood hagyja, hogy a férfiak méltóságteljesen megöregedjenek, addig a nőket beszorítja a húszas éveik szűk kalitkájába. Vannak színészek, akik ezzel nagyon is tisztában vannak. Amikor Daniel Craiget a legújabb Bond-filmje ürügyén arról kérdezték, mi az álláspontja arról, hogy a karaktere megadja magát „egy idősebb nő varázsának", azaz az 51 éves Monica Beluccinak, aki kemény négy évvel idősebb, mint a 47 éves Craig, ő határozottan helyre tette a riportert:

Azt hiszem, úgy érti, hogy egy vele egykorú nő varázsának. Monica Belucciról beszélünk, az ég szerelmére! Amikor egy ilyen színésznő Bond-lány akar lenni, nem tehetsz már, mint hogy szerencsésnek érzed magad!

Monica Bellucci és Daniel Craig összhangban

Forrás: Fórum Hungary

A riporternek persze csak azért juthatott eszébe ez a kérdés, mert Hollywood a nagy korkülönbségekhez szoktatta a nézőt. Az ugyanis magától értetődő, hogy a 25 éves Emma Stone partnere az 53 éves Colin Firth. Ezért a kettős mércéért természetesen nemcsak Hollywood hibáztatható, az egész kultúránk arra épít, hogy a férfiak egész életükben vonzók maradnak, míg a nők nagyon gyorsan elveszítik ezt a tulajdonságukat.

A 40 feletti nők mellőzöttségének a cáfolatára sokan felemlegetik Sandra Bullock, Melissa McCarthy vagy Meryl Streep sikereit. Mivel az 40 feletti színésznők olyan jól néznek ki, Hollywood is másképp néz rájuk – hangzik az optimista érvelés. De aztán a dolgok mélyére ásva egészen másképp néz ki a helyzet. Mert Sandra Bulloc 50 évesen játszhatta el ugyan a Gravitáció főszerepét, csakhogy ezt a szerepet eredetileg az 52 éves George Clooney-nak szánták, és mielőtt Bullockra esett volna a választás, a casting során a nála fiatalabb színésznők jöttek előbb szóba, olyanok, mint Marion Cotillard, Scarlett Johansson, Blake Lively vagy Natalie Portman. Sandra Bullock csak akkor lett befutó, amikor ők már kihullottak előle.

George Clooney és Sandra Bullock. Nem mindegy, kié a főszerep

Forrás: AFP/2013 Getty Images/Dave Kotinsky

A nők valóban kevesebbet jutnak szóhoz a hollywoodi filmekben, ahogy idősebbek lesznek. Egy kétezer filmet megvizsgáló kutatás arra jutott, hogy a 22 és 31 év között színésznőknek jutott a női szövegek 38 százaléka. 32 és 42 év között ez már 31 százalékra csökkent, míg 42 és 61 év között már csak a női szövegek 20 százaléka jutott nekik. Ezzel szemben a férfiak egyre többet beszélhettek a filmekben, ahogy idősebbek lettek. A 42 és 65 év közötti korosztály a szövegek 39 százalékát kapta, a 32-41 közötti színészeknek 32, míg a 22-31 éves korosztálynak már csak 20 százalék jutott. 65 év felett közeledett egymáshoz a nemek mellőzöttsége: a férfiaknak 5, a nőknek 3 százaléknyi filmes megszólalás jutott.

Kaliforniában jövő évtől lép érvénybe az a törvény, amely lehetővé teszi, hogy a színészek eltávolíttassák a korukat az olyan szakmai internetes oldalakról, mint az IMDb, ami azt sejteti, hogy talán létezik megoldás a problémára. Valójában most már a törvényi környezetből is csak az derül ki, hogy Hollywoodban a színészek jobban teszik, ha eltitkolják a korukat, ha szerephez akarnak jutni.

(Címlapi kép: AFP)