Mióta ronda a karácsonyi pulcsi?

Ma már nem ciki december elsejével előbányászni a hópelyhes, rénszarvasos, télapós alkalmi pulóverünket a szekrény mélyéről, sőt kifejezetten ajánlott a karácsonyi pulcsinkban megmutatni magunkat a nagyközönség előtt is. Erre alkalmasak az olyan események, mint a csúnya pulcsis karácsonyi bulik (Budapesten is lesz ebből jó pár a napokban), vagy az olyan látványos sportrendezvények, mint amilyen például a margitszigeti ronda pulcsis futás.
Munkahelyen az adventi időszakban megintcsak előnyös felhúzni Rudolfot, mert ezzel a gesztussal három dolgot is elárulunk magunkról: hogy van humorérzékünk, hogy merünk teret engedni a bennünk lakozó gyereknek, és hogy nem egy pincében élünk, tehát érzékeljük és részesei is vagyunk a korszellemnek. Mivel a karácsonyi pulcsi ma már kötelező ruhadarab, legalább egy legyen belőle mindenkinek.

Ez ugyan nem azt jelenti, hogy minimum egyszer egy évben be kéne öltöznünk két lábon járó ajándéknak, mert most már kaphatók szolidabb, ízléses karácsonyi pulcsik is, de az igazság az, hogy még mindig az a legmenőbb, aki a hagyományos ünnepi klasszikust, tehát az otromba és csiricsáré ruhadarabot húzza magára. Évekkel ezelőtt a New York Timesnak Joyce Caruso Corrigan, a Marie Claire szerkesztője frappánsan definiálta a karácsonyi pulóvert: a viselője társaságban épp olyan feltűnő, mintha egy elefánt lenne a szoba közepén.
De mióta alapdarab, és mióta jó, ha ronda?
Mint sok minden más, a karácsonyi pulcsi divatja is Amerikában indult el. Ahogy a Time írja történelmi áttekintő cikkében, az Egyesült Államokban az 1800-as évek végén jelent meg a szvetter a sportolók körében, amit viszont Európából, és ezen belül is a britektől vettek át. Európában elsősorban a munkásosztály tagjai, halászok, tengerészek viselték, így védekeztek a nyirkos idő ellen. Az első pulóvereik sötétkék színűek és nehéz darabok voltak.
A női változatot a 20-as években Gabrielle (Coco) Chanel hozta divatba, de ekkor még kifejezetten karácsonyi felsők nem léteztek. Hanem majd később, az ötvenes évek Amerikájában, amikor a karácsonyból biznisz lett, megjelentek az első fenyőfák és hópelyhek a téli szezon kötött áruin. Igazán azonban csak a 80-as években terjedt el az új divathóbort, ekkor kezdték el ugyanis tömeggyártásban előállítani a karácsonyi tematikájú felsőket. Erre az időszakra tehető egyúttal az is, hogy az ízléstelen állandó jelzőjévé vált az ünnepi pulcsiknak.
A csúnya pulóvernek (ugly sweater) egyik legendás úttöröje a tévésztár és komikus – mostanra többszörösen nemi erőszakkal vádolt – Bill Cosby volt, akire merész és egyben rémes felsőket adtak a Cosby Show című sitcomjában. Még dal is született Cosby egyedi stílusáról, a Cosby sweaternek pedig ma már külön fejezete van a Urban Dictionary-ben. A másik nagy úttörőnek Chevy Chase, pontosabban az általa alakított Clark Griswold számít, aki 1989-ben, a Karácsonyi vakációban egy komplett pulcsikollekciót vonultatott fel. A tökéletes karácsonyt akaró, de folyton szerencsétlenül járó családapa, Clark sokat tett azért, hogy később, a kilencvenes évek és a kétezres évek elejének vígjátékaiban – legfőképp a karácsonyi komédiákban – komoly szerepet kapjanak az ünnepi ronda pulcsik, amelyeket persze, leggyakrabban a jóhiszemű és lúzer férfiakra húztak.

Karácsonyi vakáció c. film
Forrás: OrigoGondoljunk például a Bridget Jones Mark Darcyjának rénszarvasos viseletére, de a Dumb és Dumberben, a Télapuban (itt nemcsak Tim Allenre, hanem Judge Reinholdra is kerültek rémes minták) és az Igazából szerelemben is találunk kérdéses szín- és mintatársításokkal tarkított pulóvert.
Eat, drink and ugly
A Vox arról ír, hogy hiába voltak a karácsonyi pulcsik népszerűek a filmekben, a 90-es években kifejezetten cikinek számított ez a boldogságot és melegséget sugárzó ruhadarab. A trendi nagyvárosiak, elsősorban a New York-iak becsmérelték, mert a középnyugati, provinciális amerikai lakossággal azonosították. Azokkal emberekkel, akik rénszarvasos pulóverben mennek templomba, vagy azt húzzák fel a bevásárláshoz a Walmartba. A hóbortos és kinyújtott vagy a tüchtig ünnepi felsők így lettek a vidéki apuka és az özvegy nagynéni kötelező tartozékai a városiak szemében. És ebben – a filmek alapján – nem is tévedtek olyan nagyot.

A hollywoodi Madame Tussauds is ünnepi hangulatba rázta a viaszbábuit
Forrás: AFP/2016 Getty Images/Rachel MurrayAztán jött az ezredforduló, és a karácsonyi pulóverek sorsa is jobbra fordult. Az ízléstelenség hirtelen elkezdett menő lenni, az őszinte giccs vagánnyá vált. Több, a kérdéssel foglalkozó cikk is úgy véli, hogy
a ronda karácsonyi pulcsi akkor kezdte csak igazán beteljesíteni a sorsát, amikor a hipszterek felfedezték maguknak,
és népszerűsítésével megteremtettek egy 21. századi, modern hagyományt.
Az egész úgy kezdődött, hogy két kanadai fiatal, Chris Boyd és Jordan Birch 2002-ben szerveztek a szűk baráti körüknek egy bulit Vancouverben, ahova ünnepi dresscode-ot írtak elő: mindenkinek a legkínosabb pulóverét kellett felhúznia. A partijuknak villámgyorsan és világszerte híre ment, és azóta minden évben megszervezik a ronda pulcsis bulit a Commodore Ballroomban. Globális trendet teremtettek, mert azóta az Egyesült Államokban és Európában is kedvelt hagyomány lett a karácsonyi bulizás randa pulóverben.
A karácsonyi pulcsik több mint egy évtizede tartó virágkorának a titka abban rejlik, hogy ízléstelen göncökben szórakozni egy nagyon egyszerűen eljsajátítható szokás, ami ráadásul vicces, és nem utolsósorban: az irónia álcája alatt bárki gond nélkül felvállalhatja a legkínosabb, de egyben a legkedvesebb, nagyitól örökölt darabját is. A szentimentális emberek – megbújva a szarkasztikus hipszterek között – végre nyugodt szívvel túlzásba vihetik a boldogságot.

Ryan Gosling a Plasztik szerelem című 2007-es filmben
Forrás: AFPNem túlzás új hagyományról beszélni, hiszen mostanra egész szépen intézményesült a ronda karácsonyi pulóverek körüli felhajtás. Van már hivatalos útmutatója, könyve a csúnya pulcsiknak (Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On címmel), a hivatalos ünnepnapja december 16-ra esik, és az már mellékes, de Jimmy Fallon, Amerika egyik legnézettebb talk show-jában, a Tonight Show-ban évek óta osztogat karácsonyi felsőket a decemberi közönségének.
Persze, mint minden ungerground kezdeményezés, ez is hamar kinőtte magát egy mainstream dologgá, és most ott tartunk, hogy a divatipar hivatalosan is beleállt a karácsonyospulcsi-üzletbe. Néhány éve a legnagyobb divatházak is elkezdték gyártani a saját fenyőfás meg rudolfos pulóvereiket, de már úgy, hogy kilúgozták belőlük azt, ami az eredeti darabok báját adta, az ízléstelenséget és a bóvlit. Marc Jacobs, Stella McCartney vagy a Dolce & Gabbana közel egymillió forintos karácsonyi szettjeiben, sajnos, ha akarnánk sem találnánk semmi iróniát, ezért azoknak, akik nem akarnak tudomást venni arról, hogy hová fajul ez a világ, az Ebayen megvásárolható bizarr gyűjteményt ajánljuk szemezgetésre.
(Címlap: AFP /jelenet a Túlélni a karácsonyt című filmből)