Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

A kempingezés rendbe teszi a megbolondult biológiai óránkat

2017.02.05. 13:52
Csökkenti a stresszhormonok szintjét, a vérnyomást, de gyógyír az alvászavarra is, ha néhány napot a szabad ég alatt éjszakázunk.  A biológiai óránk ugyanis már több mint két órát késik a normálishoz képest.

A kempingezés során jó eséllyel visszaáll a szervezetünk a természetes alvási ciklusok megfelelő számú ismétlődésére. A Current Biology nevű szaklapban megjelent tanulmány szerint az alváskutatók 2013-ban egyhetes nyári kempingezésre küldték tesztalanyaikat, hogy megértsék: az emberek belső, biológiai órája miként működik, ha nem vesz körbe minket semmilyen árammal működő dolog, és csak a természetes fény alakulása határozza meg a napjainkat. 

A vakációzás előtt és után is megmérték az emberek alvásciklusát alakító hormon, a melatonin szintjét. A melatonin tulajdonképpen a fogaskerék a biológiai óránkban, ez jelzi, hogy ideje ágyba bújni, ahogy ennek a hormonnak a változása segít a felébredésben is. Kenneth Wright, a Colorado Boulder Egyetem kutatója és a tanulmány vezető szerzője szerint

az emberek belső ketyegője a modern, városi környezetben két, két és fél órát késik,

ami nagyon nem jó hír, mert ez alvászavarokhoz, a kialvatlanság pedig hangulatingadozáshoz és túlsúlyhoz vezethet. Azonban Wright szerint van okunk az optimizmusra, ugyanis a vizsgált személyek megbolondult órájának működése a természetben töltött egy hét után helyreállt.

Wright öt embernek adott olyan hordozható eszközöket, amelyek rögzítették, hogy a tesztalanyok mind a városban, mind a természetben mikor keltek föl, mikor feküdtek le, és mennyi időt töltöttek természetes, nappali fényben. Fontos megjegyezni, hogy mindez télen történt, amikor rövidebbek a nappalok. A kutató a biológiai óra említett két órás késése mellett azt is megfigyelte, hogy a modern környezetben az alanyok melatonin szintje napközben is magasabb volt, a szervezetük tulajdonképpen úgy érzékelte, mintha folyton este lenne. Wright szerint ez összefüggésben állhat azzal, hogy egyes emberek miért lesznek rosszkedvűek, stresszesek télen, és miért szednek fel plusz kilókat. 

A kutatók azt állítja, hogy alvászavarunkon nemcsak a kempingezés segíthez. Az is újra kalibrálja a belső óránkat, ha kiélvezzük a reggeli napfényt, és ha este kikapcsoljuk az okostelefonok és a képernyők fölöslegesen világító fényeit.

Wright reggelente, ha csak teheti, elmegy sétálni, és esténként igyekszik mindig ugyanabban az időpontban lefeküdni. Ez a módszer annyira bevált neki, hogy nincs szüksége ébresztőórára sem.

(Címlap: Cultura Creative/Aleksi Koskinen/Aleksi Koskinen)