Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Nemcsak az számít, mit eszik, hanem az is, hogy mikor

2017.02.08. 09:36
Egy új táplálkozási kutatás szerint sokkal többet számít, hogy milyen rendszeresen eszünk, mint gondolnánk.

Egy brit táplálkozástudományi szaklapban megjelent tanulmány szerint sokkal hajlamosabbak az elhízásra azok az emberek, akik rendszertelenül étkeznek. Ők nagyjából fix reggeli, ebéd és vacsora időpontok helyett összevissza nassolnak, vagy éppen munka közben teljesen elfeledkeznek az étkezésről, és csak akkor nyúlnak egy szendvics után, amikor már kiesik a szemük az éhségtől.

A kutatók először hatvan év körüli svéd férfiakon és nőkön tanulmányozták az elhízás és az étkezési szokások közötti összefüggéseket. Nemcsak elhízottabbak voltak a rendszertelen időpontokban étkezők, hanem magasabb koleszterin- és vércukorszintet is mértek náluk a rendszeres időpontokban étkezőkhöz képest.

A megfigyelést később fiatalabb emberekkel is megismételték. Nekik öt napon át kellett naplót vezetniük, amelyben az étkezések pontos időpontjait is rögzítették. Ezután különböző orvosi vizsgálatokat végeztek a résztvevőkön, és az eredmények ismét a kutatók eredeti feltételezéseit igazolták.

Sokkal hajlamosabbak voltak az elhízásra és a szív-, érrendszeri betegségek kialakulására a rendszertelen időpontokban étkezők, akiknek a cirkadián ritmusuk (a szervezet belső órája) nem tudta nagyjából fix, ismétlődő időpontokra beütemezni a napi étkezéseket. A több műszakban dolgozók ebből a szempontból sajnos különösen ki vannak téve a rendszertelen étkezés és az alvászavarok veszélyének, mert szervezetüknek folyamatosan más időbeosztáshoz kell alkalmazkodnia.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy lenne, mit eszünk. Hiába pusztítunk el minden nap ugyanabban az időben egy egész pizzát, a túlzásba vitt szénhidrátfogyasztásnak sajnos akkor is nyoma maradhat a testünkön.

De még egy érdekes összefüggést figyeltek meg a kutatók: a rendszeres időpontokban reggeliző, ebédelő és vacsorázó emberek többsége előre megtervezi az étkezéseit. Random pizzarendelés helyett ők inkább főznek a családjukkal, és bár hosszabb időre nyújtják, mégis nyugodtabbak és változatosabbak az étkezéseik. A beszámolók szerint több egészséges ételt fogyasztanak, és a puszta éhségcsillapítás helyett náluk az étkezéseknek ellazító, stresszlevezető rituális funkciója is van. Még egy indok a nem sietős munkaebédekre a kollégákkal és az otthoni vacsorafőzésekre a családdal vagy a barátokkal. 

(Címlapi kép: Thinkstock)