A törpe sem mentette meg a világ legrosszabb filmjét

2016.08.23. 15:51
Éppen húsz éve, 1996. augusztus 23-án mutatták be a Dr. Moreau szigetét, amelyet azóta is minden idők egyik legrosszabb filmjeként tartanak számon. Miért vált pokollá a forgatás, mit akart Marlon Brando egy törpétől, és tényleg olyan pocsék a film? Utazzunk vissza a kilencvenes évekbe!

Valószínűleg az Apokalipszis, mosthoz kötődik minden idők legborzalmasabb, katasztrofális forgatása, de jó pár másik film elkészítése is igazi szenvedés volt az alkotóknak. A Dr. Moreau szigete biztosan az elátkozott filmtervek szűk élmezőnyébe tartozik: a készítők folyamatosan egymással csatáztak a forgatáson, és mint minden háborúnak, ennek is voltak áldozatai, elsősorban a film írója és eredetileg kiszemelt rendezője, Richard Stanley.

Dr. Moreau szigete, középen Nelson de la Rosa és Marlon Brando

Forrás: Flamex

Stanley nem tudta befejezni a filmet, amit elkezdett. Az a Dr. Moreau szigete, amelyet ismerünk – és amely 22 százalékos Rotten Tomatoes-értékelésével állandó szereplő a „minden idők legrosszabb filmjei" típusú listákon –, nagyszerű művészek megfeszített munkájának kínos, lenyűgöző kudarca, ezért ma is érdemes a figyelemre. Olyannyira, hogy a rémálomszerű forgatásról, Richard Stanley pokoljárásáról és tönkretett karrierjéről dokumentumfilm is készült két éve. Lássuk csak, mi vezetett a bukásig!

A megfelelő ember a feladatra

H. G. Wells 1896-os, fiatalkori regényéből két komoly filmadaptáció is készült az évtizedek során. Az elsőben Lugosi Bélának volt fontos szerepe, a másodikban pedig Burt Lancaster játszotta az elhagyatott szigeten élveboncolással (a '96-os filmben már állati és emberi DNS összekeverésével) kísérletező tudóst, míg Michael York a hajótöröttet, aki bepillantást nyer Moreau laboratóriumába és a kitenyésztett állatemberek társadalmába.

Adrian Lyne, Michel Legrand és Richard Stanley 1991-ben

Forrás: AFP

A dél-afrikai születésű Richard Stanley viszont egyik feldolgozással sem volt maradéktalanul elégedett, úgy érezte, ő jobbat tudna csinálni. Minden oka megvolt rá, hogy ezt gondolja: gyerekkorától kezdve imádta a regényt, amelynek címszereplőjét ráadásul a családi legendárium szerint a híres felfedező, Sir Henry Morton Stanley, Richard Stanley egyik felmenője ihlette.

Stanley videoklipekről nyergelt át nagyjátékfilmekre a kilencvenes évek elején, és megcsinált két egyéni hangú, különleges látványvilágú, ám kissé keszekusza és mára szinte teljesen elfeledett filmet, a posztapokalitikus jövőben játszódó Hardware-t és a Dust Devil című misztikus horrort. Sok pénzt nem keresett velük a gyártó stúdióknak, de mindenki úgy érezte, ez a tehetséges fiú szép jövő előtt áll a filmszakmában. Így amikor Stanley megkereste Ed Pressman producert a Dr. Moreau-adaptáció ötletével, Pressman ugrott a lehetőségre. Végül a feltörekvő New Line stúdiónak adták el a tervet, amely híres volt kísérletező kedvéről és arról, hogy vezetői a lenézett műfajoktól sem ijednek meg – náluk készült a Rémálom az Elm utcában-sorozat, a Tini Nindzsa Teknőcök, de Jarmusch Éjszaka a Földönje is.

David Thewlis a Dr. Moreau szigetében

Forrás: Flamex

A New Line-nál is bíztak Stanley-ben, és váratlanul a legnagyobb sztárok kezdtek el érdeklődni a projekt iránt – itt kezdett először kicsúszni az irányítás az író-rendező kezéből. Az eredeti elképzelés szerint Bruce Willis vállalta volna a hajótörött tengerész főszerepét, és ő hozta volna a barátját és akkori üzlettársát, James Woodsot Moreau segédjének, Montgomerynek a szerepére.

A művelt és karizmatikus, ugyanakkor a történet elején már őrültként ábrázolt Dr. Moreau karaktere pedig felkeltette Marlon Brando figyelmét. Erre a hírre a New Line-nál azonnal emeltek a költségvetésen, az első nagy-hollywoodi filmjére készülő Stanley viszont kezdte úgy érezni, a projekt túlnő rajta. Pláne, amikor meghallotta, hogy Brando igazából azt szeretné, ha Roman Polanski rendezné a filmet.

Marlon Brando a filmben

Forrás: Flamex

Hogy eloszlassák egymás kételyeit, a stúdió képviselője és Stanley ellátogattak Brando házába. Stanley saját állítása szerint halálra rémült, mikor találkoznia kellett Brandóval, de legnagyobb meglepetésére a hírhedten mogorva sztár jóindulatúan és kíváncsian fogadta őt. A stúdió embere elaludt a fülledt Los Angeles-i melegben, így Brando és Stanley kettesben tárgyalt a filmről. Másnap Stanley-t fölhívták, hogy Polanski kikerült a képből, Brando pedig csak azzal a feltétellel játszik a filmben, hogy azt Richard Stanley rendezi.

Minden készen állt tehát a forgatáshoz, annak ellenére, hogy Willis végül kilépett a filmből, mert elfoglalta őt a válása Demi Moore-tól. A helyére Val Kilmer került, aki a kilencvenes évek közepén a legmenőbb sztárok közé tartozott, éppen akkor mutatták be hatalmas sikerrel a Mindörökké Batmant, amelyben ő volt Batman. A forgatás megkezdése előtt Stanley még nem tudta, hogy Kilmer pokollá fogja tenni az életét.

Val Kilmer Montgomery szerepében

Forrás: Flamex

Hurrikán söpörte el a díszletet

A Dr. Moreau szigetét Ausztráliában, Cairnsben forgatták, közel a Nagy Korallzátonyokhoz. Ezen a paradicsomi vidéken sokkal több eső esik, mint bárhol Ausztráliában, ami akkor kezdte el igazán zavarni a stábot, mikor az előkészületek alatt hurrikán söpörte el a díszletek egy részét.

Stanley ennek ellenére optimista volt, főleg azért, mert az állatemberek maszkját a legendás Stan Winston műhelyében tervezték. Winston dolgozott A bolygó neve: Halálban, a Jurassic Parkban és a két Terminatorban is, a csapata által készített maszkok, jelmezek garanciát jelentettek a minőségre. Stanley rengeteg időt töltött a statisztákkal, hogy elmagyarázza nekik, szerinte hogyan mozognak ezek a lények, eközben viszont nem ápolta kellő mértékben sztárjai lelkivilágát.

Pedig szükség lett volna rá, Brandónak ugyanis a forgatás megkezdése előtt öngyilkos lett a lánya, a színész emiatt hetekkel később érkezett csak meg a helyszínre. Val Kilmer is felbukkant, majd rögtön le is passzolta a főszerepet, mert jobban tetszett neki Dr. Moreau segédje, Montgomery figurája. A stúdió rohamtempóban igyekezett megtalálni a helyettesét: végül a brit David Thewlisszal, Mike Leigh Mezítelenül című filmjének főszereplőjével állapodtak meg.

Fairuza Balk és David Thewlis a filmben

Forrás: Flamex

Kilmernek nem ez volt az első meredek húzása a forgatáson. A film készítéséről szóló dokumentumfilmben, a Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's The Island of Doctor Moreau-ban többen is elmesélik, hogyan kakaskodott Kilmer mindenkivel a forgatáson, a Moreau egyik „fiát", vagyis legkedvesebb teremtményét játszó Marco Hofschneiderrel például a bemutatkozás után közölte, hogy ő a főnök, ezt jobb nem elfelejteni. Később Brando és Kilmer kölcsönösen nem voltak hajlandók kijönni a másik előtt a lakókocsijukból, így hátráltatva a forgatást.

Stanley azonban az első napok után már nem volt a helyszínen, mert a stúdió teljes titokban kirúgta. A New Line vezetője szerint az elsődleges ok az volt, hogy nem tartotta alkalmasnak Stanley-t az egyre problémásabbá váló forgatás levezénylésére, ám olyan pletykák is keringenek, hogy Kilmer rúgatta ki a rendezőt. A női főszereplő, Fairuza Balk mindenesetre megdöbbent, mikor egyik nap közölték velük, hogy Stanley hazament, a forgatás pedig az új rendező érkezéséig leáll.

Richard Stanley

Forrás: Origo

Mit akart Brando attól a törpétől?

A helyére a tapasztalt John Frankenheimer került, annak a rendezőgenerációnak a képviselője, amelynek tagjai az ötvenes években, a tévében kezdték a pályájukat, utána mentek Hollywoodba formabontó és bátor filmeket csinálni. Ebbe a körbe tartozott Robert Altman és Sam Peckinpah is, Frankenheimer pedig A mandzsúriai jelölttel és a Másolatokkal biztosította be a helyét a filmtörténetben.

A kilencvenes évekre viszont az ő karrierje is kifulladni látszott: a legutóbbi filmjei sorra buktak, félő volt, hogy ismét csak a tévében kap munkát. Egyáltalán nem érdekelte a Dr. Moreau szigete, de olyan jó feltételeket szabhatott a minden egyes ausztrál szünnappal pénzt vesztő New Line-nak, hogy nem hagyhatta ki a lehetőséget. Elvállalta a munkát, Cairnsre utazott, és közölte a stábbal, hogy minél rövidebb idő alatt szeretné befejezni a filmet.

Arra viszont négy évtizedes szakmai múltja sem készíthette föl, hogy a feladatba lassan belemelegedő Brando milyen műsort rendez majd.

Nelson de la Rosa és Marlon Brando

Forrás: Flamex

A sztár utálta a napot, ezért a külső jelenetekben csak fehér arcfestéssel szerepelt, illetve egy jégvödröt hordott a fején. Egy nap pedig kiszúrta a statiszták között a világ egyik legkisebb termetű színészét, a mindössze 71 centis, dominikai Nelson de la Rosát, és közölte Frankenheimerrel, hogy a törpe mostantól minden jelenetében benne lesz. De la Rosa így eljátszhatta Dr. Moreau másik fiát, Brandónak pedig igaza volt: minden jelenet fantasztikus, amelyben de la Rosa szerepel, különösen az, amelyben a Moreau zongorájára helyezett apró zongorán játszik, teremtőjét kísérve.

A forgatáson elharapózó őrület miatt néhány statiszta felkereste Richard Stanley-t, hogy segítsen rajtuk. Stanley Ausztráliában maradt ugyan, de a stúdió utasítása szerint negyven mérföldnél közelebb nem mehetett a forgatás helyszínéhez. A statiszták kérésére viszont inkognitóban visszatért a stábhoz, kölcsönvett egy maszkot, és az egyik állatember szerepében, statisztaként vett részt a filmben, amelynek a rendezésére szerződtették.

Nelson de la Rosa mint Majai

Forrás: Flamex

A Dr. Moreau szigete végül John Frankenheimer irányításával, megannyi viszontagság után, a tervezett hat hét helyett hat hónap alatt forgott le.

Nagyon erős a szörnypark

Az évforduló miatt most újranéztem a filmet, amely persze, ahogy az a hasonló esetekben lenni szokott, egyáltalán nem olyan szörnyű, mint a híre. A történet ugyan elég sovány, de ez a legtöbb Moreau-adaptációban így van, a filmesek ugyanis általában nem tudnak mit kezdeni a regény második, az állatemberek lázadása után játszódó felével. Wellsnél itt derül ki, hogy miért nem működik az általuk irányított társadalom, a Stanley-Frankenheimer-féle változatban viszont puskaropogás, acsargás és a véres finálé maradt csak meg ebből a részből.

Dr. Moreau szigete

Forrás: Flamex

A Stan Winston-féle maszkok viszont annyira jók, hogy önmagukban élvezetessé teszik a filmet – ennyi fura szerzetet nagyon ritkán látni kortárs hollywoodi filmben, sőt, az 1932-es Szörnyszülöttek mellett nekem nem is jut eszembe másik, hasonlóan bizarr szereplőgárdával operáló film. A színészek is remek munkát végeznek: persze, Brando és Kilmer is ripacskodik, de mindketten őrülteket játszanak, úgyhogy ez belefér.

Ráadásul a filmnek több ponton jót tesz, hogy a bizonytalanság, a forgatás folyton változó erőviszonyai miatt mintha bármit büntetlenül meg lehetett volna csinálni a vásznon. Brando és a törpe esete a legszembeötlőbb, de ott vannak Kilmer szürreális jelenetei is: Montgomery lila virággal a szájában, Montgomery számítógép-alaplappal a fején (?!), Montgomery Dr. Moreau-nak sminkelve. Vagyis aki netán nem látta volna, mindenképp adjon egy esélyt a filmnek, simán lehet, hogy élvezni fogja.

Val Kilmer, virággal a szájában

Forrás: Flamex

És hogy mi lett Richard Stanley-vel? A francia Pireneusokba költözött, és évekre abbahagyta a filmezést. A kétezres években dokumentumfilmekkel tért vissza, azóta csinált pár rövidfilmet is, de nagyjátékfilmet továbbra sem rendezett. A róla és a Dr. Moreau szigetéről szóló dokumentumfilmben jókedvű, kicsit furcsa, de alapvetően elégedett embernek tűnik. Olyasvalakinek, aki mára elfogadta, hogy húsz évvel ezelőtt pár hollywoodi sztár, a bizalmatlan stúdióvezérek, a balszerencse és a rossz időjárás tönkretették a karrierjét.

(Címlapi kép forrása: Flamex)