Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Szex és erőszak sem váltja meg a magyar ugart

2016.09.22. 15:30
A Kútban vannak bátor pillanatok és meglepő ritmusváltások, de képtelen elérni azt, hogy izguljunk a szereplőkért, és a fekete humor sem működik benne igazán. Ideje beletörődni: attól, hogy egy öltönyös gengszter a bibliából idéz, még nem lesz olyan kúl, mint Samuel L. Jackson a Ponyvaregényben.

A legizgalmasabb történetek általában nem világvégi magyar benzinkutakon zajlanak, de ha mindezt megspékeljük egy kisbusznyi prostival, marcona gengszterrel, és pár vívódó hőssel, máris kisülhet belőle valami. Gigor Attila becsületére legyen mondva, hogy a Kútból nem spórolt ki semmit, ami ebből a képletből egy kis fantáziával kihozható: van itt sötét múlt, meglepően durva erőszakkitörések, és édeshármas egy lada motorháztetőjén. Épp csak a működő, hús-vér karakterek hiányoznak a filmből, de azok nagyon.

Forrás: Vertigo Média

Például nem ártana egy életszerű főhős, akiért lehet kicsit izgulni, ám a zűrös benzinkúti ügyletbe véletlenül belecsöppenő Laci figurája túl sablonos és súlytalan ehhez. Az egy dolog, hogy szinte semmit nem tudunk meg róla azon túl, hogy hirtelen eszébe jutott felkeresni az isten háta mögött poshadó, 28 éve nem látott apját, és hogy volt egy félresikerült eljegyzése, amelynek emlékét egy sebhely is őrzi a szeme fölött. 

A nagyobb baj az, hogy nem is nagyon fűt a kíváncsiság vele kapcsolatban. Humphrey Bogart ide, Charles Bronson oda: attól, hogy valaki hallgatag és rejtélyeskedő, még nem feltétlenül válunk érdekeltté a sötét kis titkaiban.

Kipréselt katarzis

A megfelelő alapvetés hiányában Laci jellemfejlődése is hiteltelenné válik, akárcsak az apjával való viszony, amely túl gyorsan és kidolgozatlanul jut el a teljes bizalmatlanságból a tétova egymásra találásig. Sokan egy egész filmet is kevésnek éreznének ahhoz, hogy hitelesen kibontsák, miként kerül közel egy zsémbes, alkoholista és megbízhatatlan öregember régóta elhagyott fiához. A Kút azonban célirányosan ki akarja préselni ezt a kis katarzist a nézőből, mintha elég lenne rá egy kósza mellékszál (nem a színészekkel van probléma, a forgatókönyv nem ad nekik elég teret a kibontakozásra). 

Forrás: Vertigo Média

Közben valahogy a többi figura sem igazán tud megelevenedni: a dühkitöréses verőember, a szerb prosti, a bibliát idézgető, elegáns főstrici is két dimenziós marad, papírizű párbeszédeket váltva a nagy magyar pusztaságban. Leginkább még a Kurta Niké által játszott porstiban csillan fel a valódi karakter lehetősége, de a közte és Laci közt szárba szökkenő vonzalom sincs eléggé felépítve ahhoz, hogy igazán mélyen átléljük a drámáját.

Két szék között

A gyenge lábakon álló sztorin még mindig segíthetne a sűrű atmoszféra vagy a drámaiságot oldó fekete humor, amelyek Gigor Attila első nagyjátékfilmje, a 2008-as A nyomozó nagy erősségét adták. A bűnügybe csöppenő kórboncnok sztorijánál sokkal sterilebb Kútban azonban csak ritkán ülnek a poénok, a kopár világ pedig a westernhangulat és a lepukkant magyar ugart bemutató szociotabló között reked, és egyik felé sem mozdul el kellő határozottsággal.

Forrás: Vertigo Média

Egyedül a váratlan és sokkolóan brutális erőszakjelenetek lökik be időről-időre a vontatott cselekményt, hogy a következő párbeszédnél aztán újra leüljön. Önmagában bátor az abszurdba hajló, nyitott befejezés is, de a dramaturgiai hiányosságok miatt ez is súlytalanná válik. Tulajdonképpen, ugyanaz a film baja, ami az egyetlen mondatra („Egyél rántott húst!") kifuttatott teaser traileré is volt: adott egy formai ötlet, amely akár lehetne menő is, csak hiányzik mögüle a tartalom, ami értelmet adhatna neki, a csattanója pedig sokkal kevesebbet ad, mint amennyit a felvezetés ígér. Akárcsak a megnyomorított benzinkúti segéd kutyás példázata, amelyet az egész filmen keresztül adagol Gigor, miközben már az elején is pontosan tudjuk, mire fog kifutni.

(Címlapi kép: Vertigo Média)