Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Akaratos kisfiú lopja el a műsort az év magyar filmjében

2016.09.28. 09:12
Hajdu Szabolcs új filmje, az Ernelláék Farkaséknál fődíjat nyert Karlovy Varyban, és imádják a fesztiválokon, pedig egyetlen lakásban játszódik, hat szereplővel. Lakásvetítésen néztük meg a filmet, hogy még inkább a saját ügyünknek érezzük Ernelláék kálváriáját.

A Saul fia óta nem aratott magyar film akkora sikert, mint az Ernelláék Farkaséknál. Persze ez nem az a típusú Oscar-várományos, nemzetközi értelmiségi vitákat generáló film, mint Nemes Jeles Lászlóé, de azért a meglepetésszerű Karlovy Vary-i díjeső és a Hajdu Szabolcs által emlegetett amerikai remake híre azt mutatja, hogy ebben az évben leginkább Ernelláék viszik a magyar film hírét külföldön.

Török-Illyés Orsolya az Ernelláék Farkaséknál című filmben

Forrás: Big Bang Media

Ami azért tűnhet furcsának, mert egy kicsi, fillérekből forgatott, egy helyszínnel és néhány szereplővel operáló kamaradrámáról van szó. A siker kulcsa nyilván a hitelesség: a megjelenített családi, párkapcsolati élethelyzetek mindenki számára ismerősek, pontosak és szívbemarkolóak. Hajdu mintha úgy írta volna a dialógusokat, hogy előtte bekamerázta száz magyar család nappaliját, és lejegyzetelte a legjobb mondatokat – ezt a hasonlatot nem én találtam ki, az egyik néző mondta a lakásvetítésen, ahol a filmet láttam.

A történet szereplői két házaspár és a gyerekeik. Farkasékhoz egy este betoppannak rokonaik, Ernelláék, akik Skóciából érkeznek haza pénz és illúziók nélkül, és nem tudni, meddig maradnak Farkasék vendégszobájában. A szereplők nagyon hamar elkezdik gyilkolni egymást, mert már a kényszerű együttlakás előtt is voltak problémák mindkét pár kapcsolatában.

Szabó Domokos mint Ernella férje, Albert

Forrás: Big Bang Media

Hajdu és felesége-alkotótársa, Török-Illyés Orsolya eredetileg nem filmként, hanem színdarabként dolgozták ki a történetet. A Maladype játszóhelyén, a független társulat két színészével és Hajdu csapatával közösen létrehozott előadást két éve mutatták be, azóta mintegy harminc alkalommal játszották, vagyis összesen nagyjából ezerötszáz ember láthatta.

A rendező elsősorban azért akart filmet is forgatni az Ernelláékból, hogy minél többen láthassák, másrészt amiatt, hogy bebizonyítsa, lelkesedésből, semmi pénzből is össze tud rakni egy épkézláb nagyjátékfilmet. Mint mondta, Karlovy Varyban egy este alatt többen látták a filmet, mint ahányan eddig az előadást megnézhették, úgyhogy mindenképp megérte elkészíteni a filmváltozatot is.

Ernelláék Farkaséknál

Forrás: Big Bang Media

A színpadi változatot hatásosabbnak éreztem, jobban szíven ütött (itt írtam róla), de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a film ne lenne jó. Hajdunak remek ízlése van, pontosan addig tartja ki a jeleneteket, ameddig kell, egy másodperccel sem tovább – a játékidő mindössze 82 perc, ami máris szimpatikus.

A hétköznapi konfliktusokból kiinduló, kisrealista drámáról sok kritikusnak a román újhullám filmjei jutottak eszébe, mások Hajdu nagy kedvence, John Cassavetes hatását látják az Ernelláékon. Mindkét párhuzam jogos, de Hajdut Cassavetesszel ellentétben nem igazán érdekli a melodráma, a Férjekben vagy az Arcokban sokkal durvábban elszabadul a pokol, jobban kivetkőznek magukból a figurák, mint Hajdu rendezésében. Halkabb, kisebb történet ez.

Tankó Erika mint Ernella

Forrás: Big Bang Media

Nem gond, hogy csak Farkasék lakásában – amely a valóságban Hajduéké – bonyolódik a cselekmény, ha az a lakás ilyen szépen és sokoldalúan van fölvéve, egy pillanatig sem válik unalmassá a film. Hajdu tizenhárom operatőrrel dolgozott, a főiskolás diákjai vették fel a filmet.

Kíváncsi lennék, mennyire hagyta érvényesülni a fiatalokat a rendező, befogadta-e a saját ötleteiket. De mindegy is, ki találta ki, hogy az éppen telerajzolt ablaküvegen keresztül lássunk egy vitát, vagy hogy a kamera mögül, még láthatatlanul okoskodó Farkas szövegelésével kezdődjön a történet, ezek a megoldások tökéletesen működnek, építik a karakterek viszonyait és vizuálisan izgalmassá teszik a filmet.

Hajdu Lujza játssza Ernelláék lányát, Laurát

Forrás: Big Bang Media

Ami a színészeket illeti, erre a színészgárdára szokták mondani, hogy „összeszokott": olyan színészek játszanak a filmben, akik két éve alakítják ezeket a szerepeket, meg olyanok, akik egész felnőtt életükben együtt dolgoztak. Hajdu és Török-Illyés ráadásul bátor döntéssel a saját gyerekeikre, Lujzára és Zsigára osztották Ernelláék lányának, illetve Farkasék kisfiának a szerepét. Mindkét gyerek szuper a filmben, különösen a hatéves Hajdu Zsiga játszik nagyot, bár állítólag az volt a legnehezebb a forgatáson, hogy őt rávegyék a második-harmadik felvételre egy-egy jelenetnél.

Amiatt, hogy Hajdu és Török-Illyés házaspárt játszanak, hogy a saját gyerekeiket is betették a filmbe, és hogy a saját lakásukban forgattak, folyton egymás mellé kerül az ő életük és Farkasék élete. Ez csak kiemeli, mennyire univerzális problémákról van szó, a bátorságuk, őszinteségük pedig még inkább súlyt és hitelt ad a látottaknak.

Idekapcsolódik fontos forgalmazási ötletük is: a mozibemutató előtti héten magánlakásokon, összeverődött baráti társaságoknak vetítették a filmet. A képek miatt kicsit sajnálom, hogy moziban nem láttam a filmet, a lakásvetítés viszont valóban még közelebb hozza a sztorit és a karaktereket. Ezeken az alkalmakon az alkotók közül is részt vettek néhányan, a mi vetítésünkön Hajdu Zsigát leszámítva az egész csapat ott volt.

A film után beszélgetéseket rendeztek, így Ernelláék története a nézők és a készítők közös ügyévé válhatott. Pontosan ilyen ötletekre, kezdeményezésekre, energiákra van szüksége a magyar filmnek.

(Címlapi kép: Big Bang Media)