Mit akar Tom Cruise ettől az unalmas terminátortól?

A 2012-ben bemutatott Jack Reachertől nem vártam semmi jót. Annál nagyobb meglepetésként ért, hogy Tom Cruise tökös, mellébeszélés nélküli akcióthrillert forgatott a visszavonult katonatiszt kalandjaiból, amelyben csúnyán törtek a csontok, repkedtek a sötét humorú egysorosok, és még Werner Herzog is felbukkant benne, hogy eljátssza a világ leggonoszabb emberét.
Mivel az amerikai ponyvaszerző, Lee Child minden évben ír egy Jack Reacher-regényt – tavaly jelent meg a huszadik –, alapanyagból nem volt hiány. A folytatás inkább a várakozásokat alulmúló amerikai bevételek miatt volt kérdéses, de mivel aztán világszerte csomó pénzt, több mint kétszázmillió dollárt hozott a film, Tom Cruise belevágott a második részbe.

Tom Cruise, Aldis Hodge és Cobie Smulders a Jack Reacher: Nincs visszaút című filmben
Forrás: UIP-Duna FilmA Jack Reacher-sorozatból kizárólag Cruise miatt készülnek hollywoodi filmadaptációk, ez az ő műsora. A Nincs visszaút főcímében már csak annyi van kiírva, hogy „Tom Cruise bemutatja", a sztár már gyártó cégekkel sem szórakozik. Az első rész rendezőjét, Christopher McQuarrie-t közben átültette másik saját sorozata, a Mission: Impossible rendezői székébe, a Jack Reacher új epizódját így Cruise második házi rendezője, Edward Zwick vezényelte, aki korábban Az utolsó szamurájban is együttműködött már a színésszel.

Tom Cruise verekszik
Forrás: UIP-Duna FilmA rendezőknek valójában csekély jelentősége van, bár McQuarrie iróniája, cinizmusa jót tett az első Jack Reachernek. Zwick mintha komolyabban venné magát, a Nincs visszaút patetikusabb és drámaibb. Ez a hangvétel egy efféle akcióthrillernél általában nem szokott jól elsülni, és most sem sült el valami jól.
A dráma forrása elsősorban az, hogy Reachernek hirtelen lesz egy családja. Letartóztatják az egyetlen katonatisztet, akivel még tartja a kapcsolatot a hadseregből (Cobie Smulders), és miután Reacher megszökteti az ártatlannak vélt nőt, melléjük sodródik egy kamaszlány (Danika Yarosh) is, akiről egyesek azt állítják, Reacher lánya. Vagyis Reacher kénytelen búcsút mondani áldott magányának, hogy a két nővel közösen meneküljön az életükre törő üldözőik elől, Washingtonból egészen a halloweeni bulira készülő New Orleansig.

Cobie Smulders és Tom Cruise New Orleansban
Forrás: UIP-Duna FilmMi szüksége van Tom Cruise-nak Jack Reacherre? Mi van meg a leginkább magánnyomozóként és szabadúszó igazságosztóként tevékenykedő egykori katonatiszt karakterében, amit a Mission: Impossible Ethan Huntjaként Cruise-nak nincs lehetősége eljátszani vagy megvalósítani? Az első rész alapján úgy tűnt, a Jack Reacher-sorozatban magasabb korhatárbesorolással dolgozhat, és egy olyan közönség számára gyárthat thrillereket, amely a Mission: Impossible-filmeket nem tartja többnek ártalmatlan, családbarát szórakozásnál.
Csakhogy a Nincs visszaút nagyjából ugyanilyen ártalmatlan, halvány film lett. Igaz, kegyetlenség és erőszak terén egy kevéssel többet vállalnak be az alkotók, mint mondjuk a legutóbbi Mission: Impossible-filmben, a Titkos nemzetben. Ettől még az igazság megnyugtatóan, komolyabb véráldozatok nélkül helyreáll, a komornak és barátságtalannak megismert Reacher pedig a történet második felében pihepuha plüssmackóvá válik, ha a vélelmezett lánya kerül veszélybe. Az M:I filmek impozáns technikai arzenáljának, szórakoztató mellékszereplőinek és nagy műgonddal készült, újító akciójeleneteinek viszont nyoma sincs ebben a filmben.

Tom Cruise a Jack Reacher: Nincs visszaút című filmben
Forrás: UIP-Duna FilmTom Cruise szerepválasztásai mindig izgalmasak, és az új Jack Reacher felé is ebből a szempontból érdemes közelíteni. Az utóbbi években a sztár számos olyan hőst játszott el, akivel a saját közössége, a munkaadói, az őt foglalkoztató intézményrendszer akar leszámolni. A Cruise-hősök a rendszer kirakatembereiből válnak nélkülözhető páriává a Különvéleményben, a Kéjjel-nappalban, a Valkűrben vagy A holnap határában. Rájönnek, hogy feláldozhatók, nem többek a sorsukat egyengető hatalmi gépezet fogaskerekeinél – a Feledés sci-fijében konkrétan kiderül a főhősről, hogy klónozták, és főnökei éppen a saját klónjával öletnék meg.

Tom Cruise és Morgan Freeman a 2013-as Feledésben
Forrás: UIP-Duna FilmA Jack Reacher: Nincs visszaút illik a sorba, itt is egykori munkaadója és otthona, a hadsereg tör a főhős életére. Ilyen sok, ugyanazt a konfliktust boncolgató film láttán könnyű arra gyanakodni, hogy Cruise a saját hollywoodi pozíciójáról, hol meggyengülő, hol megint erősebb sztárstátuszáról is beszél ezekben a filmjeiben.
Persze ettől a mögöttes tartalomtól az új Jack Reacher még nem lesz jobb film, legfeljebb Cruise rajongói számára érdekesebb. De pont a sztár rajongói jól tudják, hogy kedvencük többre is képes egy teljesen középszerű, kiszámítható akcióthrillernél.
(Címlapi kép: UIP-Duna Film)