Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Van, amikor Cecilia Bartoli bűnösnek érzi magát

2016.11.22. 09:02
Kilencévesen szerepelt először színpadon, tanult harsonázni, később szívós munkával korunk legnagyobb énekesévé nőtte ki magát. Cecilia Bartoli, a barokk zene királynője december elején lép fel a Müpában. 

 A Guardiannek adott interjúban sok érdekesség kiderül róla, amit muszáj megosztani hazai rajongóival is. Íme:

  1. Rita Pavone egyik albuma volt az első lemez életében, amit megvásárolt. Legutóbb pedig Bellini Normájának fakszimile kiadását vette meg.
  2. Hogy LP-t vagy CD-t hallgat? Egyiket sem, csak az élő előadásokat szereti.
  3. A zene világában szerinte nincs bűnös élvezet. Akkor viszont bűnösnek érzi magát, amikor nem zenél.
  4. Ha lenne ideje és energiája megtanulni egy új hangszert, akkor valószínűleg a hegedűt választaná, ugyanis a hegedű hangja áll a legközelebb az emberi hanghoz.
  5. Ha egyetlen művet választhatna, hogy valakivel megszerettesse a klasszikus zenét, akkor Rossini komikus operái közül válogatna, például a Hamupipőkével kezdené.
  6. Ha nem az énekhangjával, akkor valószínűleg flamencotáncosként szeretett volna karriert csinálni.
  7. Nézőként a legemlékezetesebb koncertje, bár akad jónéhány, legutóbb Daniel Barenboim előadásában Mozart A-dúr zongoraversenye (KV488) volt.
  8. Ha lenne egy időgépe, a zenetörténet melyik korszakába utazna vissza? Szeretné megkérdezni Mozartot, Rossinit vagy Bellinit, mit gondolnak zenéik mai, modern hangszeres előadásairól, hiszen ők csak álmodtak ilyen hangzásról.
  9. Az elmúlt 50 év zenéi közül nehezen tudná kiválasztani a legjobbat, mert nem gondolkodik ilyen kategóriában. De Leonard Bernstein West Side Storyját például remekműnek tartja, nemcsak azért, mert játszott benne, még táncolt is benne a mambóra. Igaz, az a darab már több mint 50 éves. 
  10. Amikor Maria című albumán dolgozott, még jódlizni is megtanult. Nagyon élvezte, gégetornában amúgy is felülmúlhatatlan.

Cecilia Bartoli december 3-án lép fel a Müpában

Forrás: AFP

Bartoli Rómában született muzsikuscsaládban, apja kórusban énekelt, anyja elismert énektanár. Neki köszönheti biztos zenei alapjait, órákat soha nem vett mástól, anyja időnként még ma is elkíséri fellépéseire. Először kilencévesen, Puccini Toscájában lépett színpadra a pásztorfiú szerepében. Formális zenei képzése során a híres római Santa Cecilia konzervatóriumban harsonázni, majd énekelni tanult, ekkoriban még azt fontolgatta, hogy flamencotáncosnő lesz. Húszévesen elindult a fiatal operaénekesek televíziós versenyén. Bár nem győzött, felfigyelt rá Riccardo Muti karmester.

Meghallgatásra hívta a milánói Scalába, és bár a produkció meggyőzte, türelemre intette a szerinte még nagyon fiatal énekesnőt.

Cecilia Bartoli a következő évben mutatkozhatott be a Veronai Aréna közönsége előtt, pályafutása kezdetén a Figaro házasságában Cherubinót, majd Susannát, a Don Giovanniban Zerlinát, később Donna Elvirát, a Così fan tuttéban Dorabellát és Despinát énekelte. 1990-ben szerepelt a New York-i Mozart-fesztiválon, amerikai operaszínpadon három évvel később, A sevillai borbélyban lépett először színpadra Houstonban. A milánói Scalában 1995-ben debütált Rossini Ory grófja című operájában, négy évvel később a bécsi Staatsoper, 2001-ben pedig a londoni Royal Opera közönségét is elkápráztatta. Emlékezetes alakítást nyújtott Rossini Hamupipőkéje, továbbá az egyik leghíresebb bel canto opera, Bellini Normája címszerepében.

A barokk királynője

Repertoárja az idők során szélesedett, kibővült Gluck korai operáival és Vivaldi műveivel. Fontosnak tartja ugyanis, hogy az olasz barokk komponistát ne csak A négy évszak szerzőjeként, hanem zseniális vokális művek alkotójaként is megismerjék. A barokk zene, a barokk időszaka fontos hivatkozási pont számára. De azóta már Bernstein West Side Storyját is énekelte.

Nem véletlen, hogy énekesnőként a 18. század gyermekeként határozta meg magát, míg sokan „a barokk királynőjének” nevezik. Már pályafutása elején Nikolaus Harnoncourt vezényletével lépett fel; a nemrég elhunyt dirigenst meghatározónak tartja művészi fejlődése szempontjából, de fontos számára Riccardo Muti, Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Daniel Barenboim és Fischer Ádám karmester is.

Cecilia Bartoli december 3-án lép fel a Müpában

(Címlapi kép: AFP)