Kedves Látogató,
Az unikornis.hu oldalunkra friss tartalmak már nem kerülnek, korábbi cikkeink továbbra is elérhetőek.
Üdvözlettel: az NWMG csapata
Értem

Maria Schneidert haláláig kísértette az utolsó tangó

2016.12.08. 09:57
19 éves volt a botrányfilm forgatásakor, amely a karrierjére és az életére is rányomta a bélyegét. Akarata ellenére szexszimbólum lett, ám soha többé nem vállalt meztelenkedést a filmvásznon.

Napok óta lázban tartja az internetet egy többéves Bernardo Bertolucci-interjú, amelyben a rendező bevallja: bűntudata van, amiért Az utolsó tangó Párizsban forgatásakor szándékosan nem szólt róla Maria Schneidernek, hogy mire készülnek a főszereplő Marlon Brandóval a hírhedt vajas jelenetben.

Ebből a szemponból borzalmasan bántam vele, mert fogalma sem volt róla, mi vár rá. Azt akartam, hogy Maria ne csak eljátssza, hanem át is élje a haragot és megaláztatást a vásznon – mondta.

Az eset sokak szerint iskolapéldája annak, miként teszi kiszolgáltatottá a nőket a filmipar, és a közvélemény eziránti közönyéből is ad egy kis ízelítőt. Az interjú ugyanis évekig jól meghúzta magát a nyilvánosság peremén, és csak most lett belőle botrány, hogy egy nőjogi szervezet angolul feliratozva újra feltöltötte a netre. Ezúttal viszont nem maradt el a hatás, rengetegen felháborodtak, sorra jöttek a dühös tweetek és cikkek, még fél Hollywood is elítélte a 76 éves rendezőt.

A heves indulatok túlzásokhoz is vezettek: elsőre többen úgy értették Bertolucci mondatait, hogy tényleges nemi erőszak történt a forgatáson, sokan pedig úgy, hogy a jelenet imitáció volt ugyan, ám Schneidernek csak a helyszínen árulták el, hogy erőszakot fognak elkövetni rajta a jelenetben.

Bertolucci egy nyilatkozatban próbálta tisztázni az általa nevetséges félreértésnek nevezett ügyet: a nemierőszak-jelenetről eszerint Schneider is kezdetektől tudott, hiszen ez szerepelt a forgatókönyvben. Mindössze az a részlet volt új számára, hogy Brando a vajat használja majd sikosítóként a jelenet során. Ezt szerdán Vittorio Storaro, a film Oscar-díjas operatőre is megerősítette, aki szerint pusztán rosszindulatú újságírók fújták fel az ügyet.

Mindez persze mit sem változtat azon az önmagában is súlyos tényen, hogy a cél a színésznő megalázása volt az áhított művészi eredmény érdekében. Ezt a célt pedig hibátlanul el is érte a rendező. Maria Schneider ugyan 2011-ben meghalt, de pár évvel előtte elmesélte egy interjúban, hogy hiába volt szimulált a jelenet, ténylegesen megerőszakolva érezte magát mind Brando, mind Bertolucci által.

Forrás: Collection Christophel/© United Artists/United Artists

Az utolsó tangó Párizsban egyszerre indította be és törte derékba Schneider karrierjét. Egy csapásra híressé tette, de neve örökre összefort a botrányfilmmel, amelynek élete végéig nem tudott kilépni az árnyékából.

„Elképesztő. Ötven filmet forgattam azóta, és Az utolsó tangó... eleve 35 éves, mégis mindenki csak erről a filmről kérdez” – mondta 2007-ben a Daily Mailnek.

Pedig nem sokon múlott, hogy visszadobja a szerepet, ugyanis hívták egy másik filmbe is, ahol Alain Delon lett volna a partnere. Ám az ügynöke egyből azt mondta neki: „Egy főszerep Marlon Brando partnereként, ez visszautasíthatatlan ajánlat.” Sokan azt gondolták, hogy a szexjelenetek valósak a filmben, ám Schneider elmondása szerint semmi ilyesmi nem történt.

Brandóval való kapcsolatát nem a szexuális vonzalom határozta meg, inkább egyfajta apafiguraként tekintett a húsz évvel idősebb színészlegendára. Apapótlékra pedig szüksége is volt, hiszen ő maga apa nélkül nőtt föl. A párizsi színész, Daniel Gélin megtagadta őt születése után, így anyja egyedül nevelte fel egy vidéki francia kisvárosban.

Forrás: Collection Christophel/© United Artists/United Artists

15 évesen szökött meg otthonról egy eldurvult vita után, és Párizsba utazott, hogy a filmiparban próbáljon szerencsét. Egy darabig csak statisztaszerepeket kapott, majd Brigitte Bardot felkarolta, és segített karrierje fellendítésében, még egyik szobáját is felajánlotta számára. Egy darabig apjával is próbálta rendbe hozni kapcsolatát, de ez kudarcba fulladt, mindössze párszor találkoztak. Már ez is nyilván mély sebeket hagyott benne, Bertolucci és Brando manipulatív viselkedése pedig végleg megingatta a férfiakba vetett bizalmát.

Az utolsó tangó Párizsban hatalmas vitákat kavart, több országban be is tiltották az explicit szexualitás miatt. Maria Schneider nem tudott mit kezdeni a váratlanul jött hírnévvel és a film körüli felhajtással. Szomorú voltam, mert szexszimbólumként kezeltek, míg én azt akartam, hogy színésznőként ismerjenek el. A filmet övező botrány kicsit megőrjített, és végül összeroppantam– emlékezett vissza. Soha többé nem volt hajlandó levetkőzni egy film kedvéért, pedig gyakran bombázták ilyen szerepekkel.

Volt, hogy részben a meztelenkedés megtagadása miatt tették ki az 1976-os Caligula című filmből.
Schneider annyira szenvedett ekkoriban a kétes értékű hírnévtől, hogy inkább a drogokba menekült az állandó figyelem elől. Többször is öngyilkosságot kísérelt meg, de végül mindannyiszor az ambulancián ébredt gyomormosás után. A 80-as években aztán kissé egyenesbe jött az élete. Ekkoriban találkozott valakivel, akit kissé titokzatosan az őrangyalaként emlegetett, de a nevét nem volt hajlandó elárulni. Sőt, azt sem, hogy férfi vagy nő az illető, mert Schneider vállaltan biszexuális volt a 70-es évek közepe óta. Ugyan nem házasodtak meg, ám ez a kapcsolat kitartott a színésznő 2011-es haláláig.

Az utolsó tangó Párizsban után elkerülték Schneidert az igazán emlékezetes szerepek. Persze akad egy-két kivétel, például Michelangelo Antonioni Foglalkozása: riporter című filmje, amelyben Jack Nicholsonnal játszott együtt. Zefirelli felajánlotta neki Mária szerepét A názáreti Jézusban, de Schneider visszautasította. Később azt mondta, már bánja ezt a döntését.

Forrás: The Picture Desk/n/a/Floriano Steiner

A Bertoluccival forgatott film tényleg egész életére rányomta a bélyegét, bár azt már nem élhette meg, hogy világméretű botrány kerekedjen az esetből. Az elmúlt napokban számos cikk és vélemény született arról, hogy ez az ügy csak a jéghegy csúcsa: mindennap történnek efféle visszaélések a filmiparban (és máshol is), amelyek jelentős része a kiszolgáltatott helyzetben lévő, fiatal nőket érinti. Meglátjuk, hogy a hirtelen lángra kapó erkölcsi felháborodásnak lesz-e tartós hatása a rendszerszintű visszaélésekkel kapcsolatban. Legközelebb talán már nem kell éveket (vagy évtizedeket) várni arra, hogy egy ilyen interjú átlépje a közvélemény ingerküszöbét, heves vitákat váltson ki és esetleg érdemi változásokat indítson be.

(Címlapi kép: AFP)