Hatalmas bestseller lett a Mein Kampfból Németországban

A könyvet kiadó müncheni Történelmi Intézet (IfZ) állítása szerint tavaly január óta hatodjára kell utánnyomni a kritikai kiadásként számon tartott, új Mein Kampfot (Harcom), akkora bestseller lett a könyv az elmúlt egy évben. Az intézet eredetileg mindössze négyezer darabot szánt a könyvből a piacra, de ezt bőven újra kellett terveznie a hatalmas népszerűség miatt, és most valahol 85 ezer darabnál jár az eladott példányszám.
A két kötetből álló, Adolf Hitler világnézetét, politikai programját tartalmazó és ezt tudományos, kritikai jegyzetekkel ellátott munka a Der Spiegel bestsellerlistájának első helyén is járt már, áprilisban két hétig le sem csúszott onnan.

A második világháború óta először újrakiadott könyvvel a történészeknek természetesen nem az volt a céljuk, hogy az egykori diktátor ideológiáját, a nácizmust ismét propagálják, hanem éppen ellenkezőleg: a szakértők 3500 lábjegyzetével értelmezett új Mein Kampf igyekszik az eredeti könyv körüli mítoszt szétrombolni. Bár eleinte sokan tartottak attól, hogy a könyv terjesztése szélesebb körben neonáci szimpátiákat ébreszthet, és a zsidó szervezetek tiltakoztak is a kiadása ellen, Andreas Wirsching, az IfZ igazgatója szerint alaptalanok voltak az aggodalmak.
A könyv köré szervezett tudományos vitafórumokkal, közönségtalálkozókkal és egyéb programokkal elérték azt, hogy ne egy könnyen elérhető propagandaeszközt adjanak a szélsőjobboldaliak kezébe. Az intézet szerint a könyvkereskedésektől nem érkeztek olyan visszajelzések, hogy reakcionisták vagy neonácik érdeklődtek volna a Mein Kampf iránt. Inkább a történelem, a politika és az oktatás iránt érdeklődők vitték a könyvet. Ennek ellenére az IfZ továbbra is óvatosan bánik az új kiadás nemzetközi terjesztésével. Bár rengeteg ország tartana igényt a két kötet saját nyelvre fordítására, egyelőre csak az angol és a francia nyelvű kiadást tervezik.
(Címlap: AFP/Christof Stache)