David Bowie csak a vége felé tudta meg, hogy haldoklik

2017.01.06. 10:52
Nem biztos, hogy búcsúzásnak szánta az utolsó lemezét.

Csaknem pontosan egy éve sokkolta a világot David Bowie halálhíre, mindössze pár nappal a sztár 69 születésnapja és egyben 25. stúdióalbuma, a Blackstar megjelenése után. A popsztár titokban tartotta betegségét, így még mindenki nagyban ünnepelte az új, meglehetősen zseniális lemezt, mikor egyszer csak érkeztek a nekrológok.

Nézz fel!

Ettől kezdve pedig mindenki úgy tekintett a Blackstarra, mint egyértelmű búcsúlevélre, amelyben a sztár megénekli közelgő halálát. A történtek után különösen hátborzongató volt a Lazarus című dal klipje, amelyben Bowie betegágyon fekve énekel olyanokat, hogy Nézz csak fel, itt vagyok a mennyben!

Egy új dokumentumfilm szerint azonban a Blackstar készítésekor Bowie még nem tudta, hogy mennyire rossz az állapota. A lemez már teljesen, és a klip is majdnem kész volt, mikor befutott az utolsó, elkeserítő diagnózis, hogy nincs értelme a további kezeléseknek.

A videó koncepciójával és a kórházi ágy ötletével a rendező, Johan Renck állt elő, aki szerint ez sokkal inkább a bibliai Lázárról, mint Bowie halálának előrevetítéséről szól. Arról Renck is csak később értesült, hogy Bowie épp a forgatás közben tudta meg, milyen súlyos a helyzet. A Lazarust és a Blackstart persze ezek után is nehéz lenne nem úgy nézni, mint egy művész végső számvetését és búcsúüzenetét az itt maradtaknak.

Az utolsó pillanatig dolgozott

Az énekes még ezután sem adta fel teljesen a küzdelmet, a Blackstar után is új anyagon dolgozott egészen az utolsó hetekig (utolsó három dala nemrég meg is jelent a Blackstar-musical lemezén).

A BBC-n debütáló David Bowie: The Last Five Years soha nem látott felvételeket is bemutat Bowie-ról, és igyekszik bepillantani az énekesről alkotott sztereotípiák mögé.

„Mindig reméltem, hogy készíthetek még egy filmet Bowie-ról, mert az előzőben épp csak a felszínt tudtuk megkapirgálni. Azt viszont nem vártam, hogy ilyen hamar eljön a pillanat. Bowie öt évének túláradó kreativitása arra ösztönzött, hogy újra megvizsgáljam a munkásságát, és túllépjek a kaméleon leegyszerűsítő képén, miszerint a változás volt nála egyedül állandó. Meg akarom mutatni, hogy a változás a felszínhez tartozott, míg a mélyben ugyanazok a témák ismétlődtek: elidegenedés, halandóság és hírnév”
– mondta Francis Whately, a dokumentumfilm rendezője.

(Címlapi kép: David Bowie/YouTube)