Mi újság David Bowie-val, mióta meghalt?

2017.01.10. 09:14
David Bowie január 8-án töltötte volna be a 70. életévét, és egy évvel ezelőtt, január 10-én halt meg. Kétségtelenül a 20. század egyik legnagyobb hatású művésze volt, akit halála óta megújult érdeklődés övez. Az évforduló alkalmából összeszedtük, mi minden történt David Bowie-val az elmúlt egy évben.

Bowie üzen a túlvilágról

Nem kell megveszekedetten geek/betegesen fontoskodó természetű rajongónak lenni ahhoz, hogy a David Bowie hatvankilencedik, utolsó születésnapján, 2016. január 8-án megjelent Blackstar című albumából mindenféle búcsúüzeneteket olvasson ki az ember. Bár az album már készen volt, amikor Bowie 2015 őszén megtudta, hogy májrákja gyógyíthatatlan, de akkor már több mint egy éve kemoterápiás kezeléseket kapott, és nyilván számolt azzal, hogy legyőzheti őt a betegsége. Alkotótársa, Tony Visconti producer is egyértelműen elmondta, hogy Bowie búcsúajándéka volt a lemez, amelynek több dalszövege is foglalkozik az elmúlással.

A Lazarus című számhoz készült videoklip, amely a Jézus által feltámasztott Lázár történetére utal, azóta is a leghátborzongatóbb búcsúüzenet a szemei helyén gombokat viselő, kórházi ágyban fekvő, majd afölött lebegő Bowie-val. Ráadásul az albumborító is tartogat meglepetéseket, az például tény, hogy ha kiveszik belőle a lemezt és fény felé tartják, akkor csillagok jelennek meg a belső felén, de elszálltabb rajongók újabb és újabb titkos üzeneteket vélnek felfedezni rajta.

Bowie-nak van még pár énje, amit nem láttunk

Bowie-ról elképesztően híres fotósok csináltak számtalan ikonikussá vált képet, az egyik közülük Steve Schapiro, aki többek közt a Station to Station és a Low borítófotóját is készítette. A fotóművész áprilisban megjelent, Bowie című albumában jó néhány korábban sosem látott fotó is szerepel, amelyek állítólag egyetlen, délután kezdődő és másnap hajnalig tartó fotózás alatt készültek valamikor 1974-ben, amelynek során Bowie rengeteg különböző jelmezét és énjét villantotta fel.

David Bowie

Forrás: Steve Schapiro

Bowie nagypapa lesz

Bowie tudta, hogy unokája fog születni, de már nem érhette meg: pontosan hat hónappal a halála után jött a világra Stenton David Jones, aki második keresztnevét a tiszteletére kapta. Bowie fia, Duncan Jones filmrendező így közölte a hírt: „Stenton David Jones. Július 10-én született, pontosan hat hónappal azután, hogy a nagypapája helyet csinált neki."

Bowie, a műgyűjtő

A tájékozottabb rajongók számára nem újdonság, hogy Bowie – amellett, hogy maga is festett és albumborítói megtervezésében mindig kulcsszerepet játszott – komoly műgyűjtő is volt. De azért a többség számára gyűjteménye nagysága és értéke csak akkor vált világossá, amikor novemberben a Sotheby's árverésén kalapács alá került több száz festménye, szobra és egyéb műkincse. Minden egyes darab elkelt, összesen 32,9 millió font (több mint 11,8 milliárd forint) értékben. A legdrágábban megvásárolt tétel egy Jean-Michel Basquiat-festmény volt, amelyért több mint 7 millió fontot szurkolt le valaki (Bowie egyébként Andy Warholt alakította a graffitiművészről szóló '96-os filmben), Damien Hirst és Bowie közösen készített, '95-ös festményét viszont potom 785 ezer fontért kaparintották meg. Itt lehet megnézni az aukción eladott műalkotások egy részét.

Damien Hirst és David Bowie Beautiful, hallo, space-boy painting című festménye

Forrás: AFP/Wolfram Kastl

Bowie rekordokat dönt

A Blackstar rögtön szép eladási számokat produkált, de Bowie halála után azonnal elfogyott a boltokból, aki nem csapott le rá rögtön, annak hónapokat kellett várnia az utánnyomásra. A korábbi albumai eladásai is elképesztően megugrottak, olyannyira, hogy Nagy-Britanniában 2016-ban az ő lemezei fogytak bakeliten a legnagyobb példányszámban. A bakelit eladási lista élén a Blackstar végzett, és a top 30-ba négy másik albuma is bekerült.

Bowie még mindig történik

A magyarul David Bowie arcai címmel bemutatott David Bowie Is Happening Now című dokumentumfilm most került a magyar mozikba, és nemcsak a rajongóknak ajánljuk, hanem azoknak is, akik nem ismerik mélyen Bowie-t, de szeretnék megérteni a jelentőségét. A film a David Bowie Is című kiállítást mutatja be – mindenkinek hatalmas ajándék, aki nagyon szerette volna megnézni, de nem jutott el rá, és még többet is ad, mintha csak végigbóklásznánk a tárlatot, ugyanis maguk a kurátorok kalauzolják végig a nézőt rajta.

A David Bowie Is című kiállítás egyik darabja

Forrás: AFP

Minthogy a kiállítást a képzőművészetre és designra koncentráló Victoria and Albert múzeumban rendezték, főként Bowie művészetének vizuális aspektusaival és azok hatásaival foglalkozik: albumborítók és kosztümök megszületésének műhelytitkait tudjuk meg, látunk Bowie által rajzolt színpadterveket és kézírásos, javítgatott dalszövegeket, és azt is megmutatják, miben különbözött a dalaiban megjelenített Berlin a 70-es évek valódi Berlinjétől.

De a legérdekesebbek talán azok a pillanatok, amikor a konkrét kiállítási tárgyaktól elszakadva emberek arról vallanak, hogy az ő életüket személyesen hogyan változtatta meg Bowie, és beleborzongunk, amikor hirtelen megértjük, milyen elementáris élményt jelenthetett egy tévénéző kiskamasznak, amikor a beazonosíthatatlan nemű zenész, aki elképesztő színes hacukában nyomta le a Starmant a Top Of The Popsban '72-ben, egyenesen rámutatott a képernyőről.

Bowie újabb számokkal rukkol elő

Bowie hetvenedik születésnapjához időzítve jelent meg a No Plan című EP, amelyen a Lazarus mellett az a három szám szerepel, amit kifejezetten a Lazarus-musicalhez írt, és stúdióalbumon korábban nem jelent meg. A No Planhez videoklip is készült, Tom Hingston rendezte, aki korábban Bowie I'd Rather Be High és Sue (Or in a Season of Crime) című számához csinált klipet.

Bowie utolsó öt éve

Amilyen bénán indul a BBC-n január 7-én bemutatott David Bowie: The Last Five Years című dokumentumfilm, annyira szépen kikerekedik a végére. Francis Whately rendező ugyanis szerénytelenül belengeti az elején, hogy most aztán „az igazi" David Bowie-t fogja megmutatni, ami nyilván lehetetlen vállalkozás, ráadásul rögtön csalódást okoz azzal, hogy bár a címnek némiképp ellentmondva a 2003-as Reality-turné ecsetelésével indít, amiről mindent tudunk, aztán viszont semmit sem árul el arról a csaknem tízéves időszakról, amikor Bowie szinte teljesen eltűnt a nyilvánosság elől, amiről szinte semmit sem tudunk. Ennyit az igazi Bowie-ról.

David Bowie utoljára Lazarus című musicalje bemutatóján jelent meg nyilvánosan 2015 decemberében

Forrás: AFP

Na, de végül is (kábé hét évvel a visszavonulása után) Bowie elkezd zenészeknek telefonálgatni, és titokban dolgozni a The Next Day című 2013-as albumán, és innentől a film valóban érdekessé, a felvezetés pedig visszamenőleg indokolttá válik. Ez a film tényleg csak azoknak való, akiket komolyan érdekel Bowie munkássága: elmélyedünk a The Next Day, a Lazarus-musical és a Blackstar készítésének folyamatában, és ahogyan a kollégái beszámolóit hallgatjuk, tényleg egy csomó izgalmas részletet megtudunk arról, hogyan dolgozott Bowie az utolsó öt évben és milyen művészi kérdések foglalkoztatták.

Emellett nagy hangsúlyt kap Bowie hírnévhez való viszonyulása a pályája különböző szakaszaiban, amit a The Next Day-en található The Stars (Are Out Tonight) című szám és a hozzá készült klip indokol, megtudjuk, mit jelent annak a pólónak a felirata, amit a Where Are We Now? klipjében visel (összetörte a szívét egy lány!), és persze szó esik a betegségéről is, főleg abban a kontextusban, hogy a kemoterápia ellenére nagy munkabírással és lelkesen dolgozott végig – de azért eljön az a pillanat, amikor még Tony Viscontiba is beleszorul a szó.

Jimmy C graffitiművész az évfordulóra készülve javításokat végez David Bowie-t ábrázoló, brixtoni falfestményén 2017. január 7-én

Forrás: AFP/Justin Tallis

És ha valakit esetleg foglalkoztatna, hogy Bowie mit tekintett a saját örökségének, az sem marad hoppon:

Szeretném, ha az emberek úgy gondolnának vissza rám, mint akinek király frizurái voltak.

(Címlapi kép: Jimmy King)