Sherlock nővérének cellájára különösen büszke vagyok

Ekler Zsófia a harmincas évei elején jár, a walesi Cardiffban él. 2013 óta dolgozik ott, akkor végezte el a Royal Welsh College of Music and Drama díszlettervezés mesterszakát. Az egyetem kapcsolatain keresztül került be a walesi tévéiparba: előbb két évadot dolgozott a Da Vinci démonai című amerikai sorozatban díszletrajzolóként, majd hasonló munkakörben dolgozott a BBC Wales-nek is, a Doctor Who kilencedik évadán.
Ezután következett a Sherlock negyedik évada. Itt már a díszlettervezés és –rajzolás mellett az assistant art director feladatát is ellátta, vagyis a díszlettervezőt és az art directort segítette a díszletkivitelezés művezetésében, a szcenikus csapat szervezésében és a díszletek berendezésében is.

Ekler Zsófia
Fotó: Polyák Attila - Origo„Építészként végeztem a Budapesti Műszaki Egyetemen. Nagyon érdekelt az opera, abban az irányban akartam továbbmenni díszlettervezőként, így néztem ki a walesi mesterszakot. Aztán végül nem színházban vagy operában, hanem a filmezésnél kötöttem ki" – meséli Ekler, aki ma már nem bánja, hogy így alakult a pályafutása. Azóta is folyamatosan próbálja megtalálni a helyét a brit film- és sorozatiparban.
„Ez küzdős szakma. Szabadúszókra épül és kapcsolat alapú a rendszer, egy-egy munkára rántják össze a csapatokat. Amikor dolgozunk, naponta minimum 11 órán át tart a munka, az ünnepnapokat sem adják ki. Évekbe telik, mire kialakítod a kapcsolatrendszeredet, és megalapozod a szakmai hírneved. Nekem még abban is sokat kell tanulnom, hogyan promotáljam magam" – meséli a nehézségekről. „Előfordul, hogy egy darabig nem kapsz munkát. Ez az év eleji időszak is általában ilyen."

Peter Capaldi a Dr. Who 9. évadában
Forrás: BBCA bizonytalanság ellenére Ekler Zsófia eddig folyamatosan jutott egyre előrébb a díszlettervezői munkakörökön, az art departmenten belül. „A Doctor Who nagyon jó kihívás volt. Nagy története van a sorozatnak, Angliában és Amerikában is komoly rajongótábor szívügye. Ennek ellenére jóval kevesebb pénz jutott rá, mint például a Da Vinci démonaira, amelyen előtte dolgoztam. Kevesebb pénzből kellett megoldanunk a változatos díszleteket, mert itt simán előfordult, hogy az egyik részben űrhajóbelsőt kellett építeni, a másikban középkori várat.A Magyarországon régebben Ki vagy, doki? címen is vetített Doctor Who hozta a magyar szakember számára eddigi legkomolyabb munkáját: az ottani főnöke ismertette össze a Sherlock látványtervezőjével, Arwel Jonesszal. „A Sherlockon kisebb csapattal dolgoztunk, mint a Doctor Who-n vagy a Da Vinci démonain, mivel a mai időkben játszódik, többet lehet eredeti helyszíneken forgatni, és kevesebb díszletet kell tervezni és megépíteni. Ennek ellenére ebben az évadban elég sokat építettünk, nem is biztos, hogy a nézők tudják, melyik az eredeti helyszín, és melyik az épített díszlet."

Nem is biztos, hogy a nézők tudják, melyik az eredeti helyszín, és melyik az épített díszlet
Fotó: Polyák Attila - OrigoA kisebb csapat azt jelentette, hogy Ekler egymaga rajzolta meg az összes díszletet, a látványtervező elképzelései alapján. „Minden produkción kicsit máshogy oszlanak meg a feladatok. A Sherlockon nagyon jó volt Arwel Jones csapatában dolgozni, mert a tervezési folyamatban jól tudtunk együttműködni. Az ötleteit gyorsan és biztos kézzel tudtam összegyúrni, majd kidolgozni bennük a részleteket.
Mint mindenki, aki a produkción dolgozik, mi is a forgatókönyvből indulunk ki. Ez alapján a díszlettervező dolgozza ki, milyen látványvilágot és hangulatot szán a sorozatnak, és abban az egyes részeknek. A formákat, arányokat, textúrákat alapos tervezési mukával hozzuk létre, hogy a látvány vizuálisan egységes legyen, de mégis kivitelezhető annyi pénzből és annyi idő alatt, amennyit adnak rá.

A Sherlock 4. évadának szereplői
Forrás: BBCA kedvenc, általa is tervezett Sherlock-díszletek közül Ekler az évad első epizódjának marokkói hotelszobáját emeli ki, a második epizódbeli bonctermet, a harmadik részből pedig Sherrinfordot. Aki még nem nézte végig a januárban adásba került évadot, de szeretné, az egy kicsit görgessen lejjebb. A többiek pedig már úgyis tudják, hogy Sherrinford az a börtönsziget, ahol fogva tartják a főhős halottnak hitt nővérét.
„Arwel ötlete, hogy a börtönsziget sziklába vájt kialakítása James Bond főgonoszainak hadiszállását idézze, nagy lendületbe hozott. Referenciaként felhasználtuk a WikiLeaks barlangban kialakított szerverközpontját is. Sok jelenetnek kellett helyet és felvételi szöget terveznünk a központi teremben, így született meg az a tengelyre fűzött kompozíció, amelyik az irányító galériától a börtönigazgató irodájáig átlátható, és azon túl a vetített tengerpartig nyitja föl a díszletet.

Eurus cellája
Forrás: BBCEnnek a földalatti világnak a másik hangsúlyos eleme Eurus cellája volt, arra is nagyon büszke vagyok. Ütős díszlet lett, az erős ovális formával, amit Arwel kitalált hozzá. Vizuálisan ezzel érzékeltettük Eurus központi szerepét és hatalmát az egész börtön felett. Ebben is sok részletet és arányt kellett kidolgoznom a kivehető üvegfaltól kezdve a bútorokig."
Plusz energiát adott a munkához, hogy a Sherlock egy nagyságrenddel népszerűbb sorozat, mint azok, amelyeken Ekler korábban dolgozott, és Magyarországon is sokan szeretik. Ráadásul ezúttal többször is kint járt a forgatáson, megfigyelhette, hogyan világítják be, töltik meg élettel a díszleteket, de arra is látott példát, hogy amiről a díszlettervező csapat azt hitte, fontos látványelem lesz, pont annak a részletnek nem volt semmilyen jelentősége. És persze együtt dolgozott a sorozat színészeivel is.

Amanda Abbington, Benedict Cumberbatch és Martin Freeman a Sherlock 4. évadában
Forrás: BBC„A főszereplők a korábbi munkáimban is sztárokként voltak kezelve, és valóban nagyon professzionálisan viselkedtek. Nagyon hosszúak a munkanapjaik nekik is, miközben 5-10 percekben kell minden felvételnél hozniuk ugyanazt az energiát, ugyanazt a tempót, mint máskor. Élmény volt látni az elhivatottságukat. Martin Freemannal végül még beszélni is tudtam a záró bulinkonMivel nagyon hasznosnak érezte a forgatáson töltött időt, Ekler szeretné legalább art directorságig vinni a szakmán belül. Ez több szervezőmunkával járna, de így szerezhetne több gyakorlati és forgatási tapasztalatot. A magyar filmes világot még nem ismeri, ha hívnák, itthon is szívesen dolgozna.

A tévés csapatokba könnyen be lehet illeszkedni
Fotó: Polyák Attila - Origo„Nem könnyű, ha az ember egyedül van kint, nincs mögötte családi és baráti háttér. Társas kapcsolatokat nehéz kialakítani, mert a munka tölti ki a mindennapokat, és a kiszámíthatatlan felkérések miatt nehéz előre tervezni, nemhogy letelepedni. De meg lehet edződni, én már pozitívan tudom felfogni, hogy mindig új csapatba kerülök. Sokkal rugalmasabban kezelem a nehézségeket, mert mindig új emberekkel találkozom, folyamatosan új impulzusok érnek. A kinti munkatársaimmal, akik többségükben britek, mindig jó tapasztalataim voltak, többen a barátaim lettek. A tévés csapatokba könnyen be lehet illeszkedni, mert mindenkinek megvan a maga szerepköre, és minden egyes csapattag munkájára szükség van a produkcióhoz."
A Sherlock után Ekler Zsófia leforgatta az első mozifilmjét is, Amma Asante rendezésében. A film címe Where Hands Touch, a Csúcshatásból vagy a 2014-es Robotzsaruból ismert Abbie Cornish a főszereplője. A Sherlock és a mozifilm miatt Ekler úgy érzi, sikeres évet zárt, de azért van benne szorongás a következő munkája miatt. „Ha visszaérek Cardiffba, elkezdek írogatni az ismerőseimnek, körbekérdezek, ki tud valami munkát. Elég feszült vagyok, még ha ez nem is látszik rajtam."
(Címlapi kép: Polyák Attila - Origo)