Az év szavát is a Brexitnek és Trumpnak köszönhetjük

Az Oxford szótár szerkesztői minden évben kihirdetik az év szavát. Idén a „posztigazság” kifejezés lett a győztes.
Egy olyan helyzet, amelyben az objektív tények kisebb befolyással bírnak, mint az érzelmek megszólítása – szól a definíció, és hát, valljuk be, mindez tényleg fájdalmasan ismerős lehet a Brexit és az amerikai elnökválasztás után, vagy akár a hazai közbeszéd tükrében is. A „post-truth” kifejezés használata több mint 2000 százalékkal növekedett a a tavalyi évhez képes.
A szelfi már a kanyarban sincs
A 2016-os év siralmasságát jól mutatja, hogy idén labdába sem rúghattak olyan trendi techkifejezések, mint az „emoji”, a „szelfi” vagy az „unfriendelni”, amelyek az elmúlt években uralták az internetet. Most olyanok voltak még versenyben, mint az új, elitellenes szélsőjobboldalt leíró „alt-right” vagy az EU-ellenes briteket jelölő „brexiteer”.
„Nem meglepő, hogy a választásunk egy olyan évet tükröz, amelyet heves politikai viták jellemeztek. Mindezt a hírforrásként fellépő közösségi média táplálta, és a növekvő bizalmatlanság az establishment által kínált tényekkel szemben” – írták.
Saját akaratunkból
A posztigazság kifejezést Steve Tesich szerb-amerikai drámaíró használta először ebben az értelemben. „Szabad népként, saját akaratunkból döntöttünk úgy, hogy egy igazság utáni világban (post-truth world) akarunk élni” – írta 1992-ben az öbölháború kapcsán a Nation magazinban.
(Címlapi kép: Nigel Farage/Twitter)