Csak úgy nevezik: a szex királya

Tom Fordot egy dologgal lehet összezavarni: ha valaki felhívja azzal, hogy „Tom, nem lógunk együtt ma este?” A divattervező-filmrendező nem szokott csak úgy lógni, igazából nem is érti, mit jelent ez a kifejezés. Ha vacsorázni hívják, azt már tudja értelmezni, és ha valaki olyan hívja, aki nagyon-nagyon fontos számára, akkor még az is lehet, hogy időt szakít a programra. Tom Ford napjai ugyanis egy évre előre percre pontosan be vannak osztva. Mivel a divatvilág eseményei mindig ugyanabban a sorrendben követik egymást, természetesen pontosan tudja, mikor melyik kollekción fog dolgozni, és azt is, hogy mikor tud annyi időre kiszállni a körforgásból, hogy leforgasson egy filmet.

Tom Ford
Forrás: ReutersRendszere sajnos mégsem tökéletes: bár folyton hangoztatja, hogy két-három évente szeretne filmet csinálni, 2009-es első rendezése, az Egy egyedülálló férfi után pontosan hét év telt el, míg második filmjét, az Éjszakai ragadozókat (kritikánk) bemutatták. Az Egy egyedülálló férfi idején még akadtak, akik húzták a szájukat amiatt, hogy egy divattervező rendezni merészelt, de a film a többséget meggyőzte: nemcsak beválogatták a velencei filmfesztivál programjába, de Colin Firth meg is kapta érte a fesztiválon a legjobb férfi alakítás díját, aztán Oscarra is jelölték. A film- és a divatvilág valójában nincs elszigetelve egymástól, nagyon is jellemző, hogy divattervezőket rendezők inspirálnak és fordítva, a szereplők sokszor mégsem ismerik egymást. Amy Adams például tudta ugyan, hogy Tom Ford híres divattervező, mielőtt az felkérte az Éjszakai ragadozók főszerepére, de fogalma sem volt róla, hogy ez az az ember, aki a 90-es években feltámasztotta a Gucci divatházat.

Amy Adams és Tom Ford az Éjszakai ragadozók forgatásán
Forrás: UIPPedig az 1961-es születésű Ford a mai napig elsősorban erről híres: miután lehúzott pár évet az amerikai divatiparban, 1990-ben elvállalta a Guccinál a női konfekciórészleg vezető divattervezői pozícióját. Az állásért akkoriban nem tülekedtek, a Gucci a csőd szélén állt, és a kreatív igazgató nem talált senki mást, aki hajlandó lett volna leszerződni hozzájuk. Fordnak pedig éppen elege lett az amerikai divatvilágból, „ahol nem értékelik a stílust”, és kapva kapott a lehetőségen, hogy párjával, a divatújságíró Richard Buckley-val együtt Milánóba költözzön. A munkamániás Ford fél évvel később már férfiruhákat is tervezett, '94-ben kinevezték kreatív igazgatóvá, és a 90-es évek végére több mint 4 milliárd dollár értékű vállalattá tette a Guccit.

Egy Tom Ford-kreáció a Gucci 1995-ös őszi kollekciójából
Forrás: Vogue.comA tervező kedvenc időszaka a 70-es évek, amikor az új-mexikói Santa Féből New Yorkba érkezett, jóképű és túl feszes farmereket viselő tizenévesként belecsöppent Andy Warhol és a Studio 54 csillogó, bulikkal, drogokkal és szexszel teli világába, és rájött, hogy meleg. Az első igazán átütő, '95-ös őszi kollekcióját is ez a korszak inspirálta: csaknem derékig kigombolt szaténingekben és blúzokban vonuló, bársonyzakós és -nadrágos modelleket küldött a kifutóra – többek közt a karrierje csúcsán levő Kate Mosst és Helena Christensent –, és egy csapásra őrületesen szexivé változtatta a korábban begyöpösödöttnek tartott Guccit.

Tom Ford parfümreklám
Forrás: Tom FordNemcsak a kollekcióiban, hanem a marketingben is merészen újított, és sokaknál kiverte a biztosítékot szexuálisan explicit reklámkampányaival. Hol G betűt borotvált a fotómodell fanszőrzetébe, hol parfümös üveget tett a lába közé, hol pedig egy meztelen nőt állított be nadrágot vasalni az alsónadrágban újságot olvasó férfi modell mellé. Amikor megvádolták, hogy ezek a reklámjai hímsoviniszták, és tárgyiasítják a nőket, azzal vágott vissza, hogy „ugyanolyan szívesen tárgyiasítok férfiakat is. De az a helyzet, hogy a kultúránkban nem lehet meztelen férfiakat úgy bemutatni, ahogy nőket. A nők kihasználása természetes számunkra, a férfiaké nem.” És emlékeztetett arra, hogy azt a parfümreklámját, amelyen egy teljesen meztelen férfi volt látható, betiltották.
Ford hiába virágoztatta fel a Guccit és tette le a névjegyét a Gucci által időközben felvásárolt Yves Saint Laurent-nél is kreatív igazgatóként, nézeteltérései támadtak a tulajdonossal, és 2004-ben kénytelen volt otthagyni a divatházat, amely neki köszönhetően akkor már 10 milliárd dollárt ért. Állítólag a Guccinak négy embert kellett felvennie Ford helyére, hogy győzzék azt a munkát, amit ő egyedül elvégzett. Ford el volt keseredve, hogy meg kellett válnia főművétől, és eljátszott a gondolattal, hogy visszavonul. És bár akkoriban bizonyára végre tudott időt szentelni hobbijainak, a lovaglásnak és a golfozásnak, ő, akit a divatvilág Supermanjének is neveznek, persze nem soká bírta a tétlenséget, és 2005 tavaszán bejelentette, hogy filmgyártó céget alapít, illetve visszatér a divatvilágba, és Tom Ford néven új márkát indít útjára.

Tom Ford, Keira Knightley és Scarlett Johansson a Vanity Fair címlapján
Forrás: Vanity FairImidzsépítésből nem kellett leckéket vennie, az biztos: a magát visszahúzódónak és szégyenlősnek tituláló Ford olyan látványos dobásokkal vetette észre magát, mint a Vanity Fair 2006 márciusi címlapja, amelyen a meztelen Scarlett Johanssonnal Keira Knightley-val pózolt. A nevét viselő cég először kozmetikai termékeket és napszemüvegeket forgalmazott, ezt követte a férfidivat, amely Ford szerint sokkal egyszerűbb ügy, mint a női, és ezzel kevésbé stresszesen tudott visszatérni. Aztán túltette magát a traumán, és 2010-ben előrukkolt az első női kollekciójával is. Eleinte hiperszűkkörű bemutatókat tartott, a legelsőn például egyedül a legendás Terry Richardson fotózhatott, de idővel felismerte, hogy ez nem járható út, és ma már bárki vehet az internetes boltjában Tom Ford-estélyit vagy -öltönyt – persze, ha van erre a célra legalább 5000 dollárja.

Egy egyedülálló férfi
Forrás: The Weinstein CompanyMindeközben megrendezte a korábban említett filmeket: a szépségesen melankolikus Egy egyedülálló férfi egy halott szerelmét gyászoló meleg egyetemi tanárról szól, és Colin Firth, Julianne Moore és Nicholas Hoult mellett egy kisebb szerepben Ford saját foxterrierjét is felvonultatja, az Éjszakai ragadozók pedig egy még kifinomultabb, szövevényes thriller lenyűgöző képi világgal, amit a velencei zsűri nagydíjjal jutalmazott. Mindkettő regényadaptáció, de Ford saját forgatókönyveket is ír, és fogadkozik, hogy a következő filmjéig nem fog megint hét év eltelni. Azt állítja – legalábbis, amikor éppen egy filmjét népszerűsíti –, hogy a rendezésben tudja igazán kibontakoztatni a kreativitását, a divattervezést inkább üzleti tevékenységnek tekinti. Filmjeit nézve mindenesetre biztos, hogy amikor tizenévesen reklámokban szerepelt, és rájött, hogy mégsem színész akar lenni, hanem inkább rendező, jól döntött. Még ha elég sok idő el is telt, mire tényleg eljutott idáig.

Tom Ford, Amy Adams és Jake Gyllenhaal az Éjszakai ragadozók velencei premierjén szeptemberben
Forrás: ReutersMostanában felváltva él Londonban, Los Angelesben és Santa Fében, még mindig a nála tizenhárom évvel idősebb Buckley-val, akivel már harminc éve együtt vannak, 2012 őszén fiuk született, 2014-ben pedig össze is házasodtak. Időnként továbbra is borzolja a közvéleményt, például a 2014 karácsonya előtt piacra dobott, gyanúsan kereszt alakú pénisznyakláncával, de jellemzőbbek rá az olyan elegáns húzások, mint hogy ő tervezi James Bond öltönyeit. Bizonyítania aligha kell bármit: azóta, hogy Jay Z Tom Ford címmel számot írt róla, visszavonhatatlanul popkulturális ikonná vált.
Hogy mi az, amit biztosan nem fog csinálni Ford a közeljövőben, azt is tudjuk: a leendő first ladynek, Melania Trumpnak nem fog ruhát tervezni, mert „nem igazán illik az arculatomhoz”. És bár Michelle Obamával kivételt tett, és ő alkotta meg az estélyit, amelyet a first lady viselt, amikor az angol királynővel találkozott, annak ellenére, hogy közismerten demokrata érzelmű, azt mondja, Hillary Clintonnak sem tervezett volna, mert az amerikai elnök „ne járjon olyan drága ruhákban, mint az enyémek”.
(Címlapi kép: Reuters)